Programy lojalnościowe stanowią jedno z narzędzi promocji konsumenckiej, które stosowane jest w sprzedaży. Są to innymi słowy programy, w którym klienci są nagradzani w zależności od częstotliwości i wielkości zakupu danych usług lub produktów. Coraz częściej nagradzane są też inne zachowania konsumenckie np. polecenie produktu innym klientom.
Jak wdrożyć w swojej firmie lub przedsiębiorstwie dobry i skuteczny program lojalnościowy? Przede wszystkim nie należy sobie stawiać tzw. celów twardych np. zwiększenie zysku. Warto pamiętać bowiem także o celach miękkich – budowaniu wizerunku, poznaniu swoich klientów i ich upodobań, gustów. Wprowadzony program nigdy nie będzie programem dla wszystkich. Lepiej skupić się na określonej grupie uczestników. Będzie można dotrzeć do nich lepiej. Trzeba pamiętać, że trudniej i drożej pozyskać nowych klientów, niż ich utrzymać.
Prowadząc działania marketingowe nie należy powielać pomysłów konkurencji. Dobrze jest, gdy program wyróżnia się od innych, już istniejących np. drogą komunikacji lub korzyściami z niego wynikającymi. Do swoich klientów należy zwracać się kanałami, w których oni dobrze się czują. Zależy to na pewno od grupy docelowej, do której program jest skierowany. Oferta powinna być jak najbardziej spersonalizowana i dostosowana do potrzeb ich odbiorców, dlatego warto na bieżąco zbierać o nich informacje.
Ludzie lubią to co jest nowe i inne, nie wolno bać się pomysłów i innowacji. Pozwoli to wyróżnić się na tle konkurencji. Nie wolno także zapomnieć o nieustannej analizie wyników programu lojalnościowego. Mogą to być zarówno proste statystyki, jak i zaawansowane analizy marketingowe. Na ich podstawie będzie można stwierdzić, jak dużą popularnością cieszy się dana akcja.
Dobrze zorganizowane programy lojalnościowe LUMO mogą znacząco podnieść zyski firmy.