Jak wiemy, w Polsce do samochodów stosuje się trzy rodzaje opon: letnie, zimowe i wielosezonowe. Każdy z tych rodzajów ma swoich zwolenników i przeciwników. Najbardziej popularne są opony letnie i zimowe. Wielosezonowe nie cieszą się dużym powodzeniem. Czy słusznie?
Opony letnie dedykowane są do warunków panujących w naszym kraju od wiosny do jesieni. W jesieni następuje wymiana opon na zimowe, które służą Polakom do pierwszych ciepłych miesięcy.
Zauważyć trzeba, że używalność opony letniej ograniczona jest temperaturą. Poniżej 7 stopni Celcjusza letnia opona traci swoje właściwości trakcyjne. Odwrotna sytuacja jest z oponami zimowymi. Te z kolei swoje właściwości zyskują dopiero w niskich temperaturach.
Opony całoroczne (można spotkać też nazwy uniwersalne, czy wielosezonowe) muszą w sobie łączyć cechy tak opon letnich, jak i tych na zimę. Wielu kierowców nie ufa uniwersalności opon wielosezonowych, stąd nie decyduje się na ich zakup.
Jak duże znaczenie ma dla bezpieczeństwa podróżujących opona, niech świadczy fakt, że 99% Polaków decyduje się właśnie przez wzgląd na bezpieczeństwo na manewr, jakim jest wymiana opon Kraków jest jednym z nielicznych miast, w których kierowcy decydują się na opony wielosezonowe.
Opona uniwersalna łączy w sobie dwa typy bieżnika – tego letniego i zimowego. Na ogół bieżnikiem zimowym „obdarzona” jest wewnętrzna część opony. Zewnętrzna to bieżnik bardziej zbliżony wyglądem do zimowego.
Oprócz techniki wykonania odpowiedniego do każdej pory roku bieżnika, twórcy opony wielosezonowej musieli opracować specjalną mieszankę gumy, łączącą w sobie właściwości opony letniej i zimowej. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że całoroczna guma nie różni się od zimowej prawie w ogóle. Owszem, wizualnie jest bardzo podobna, jednak jej właściwości są całkiem inne.
Jeśli czeka nas wymiana opon i zdecydujemy się na te całoroczne oznaczone tajemniczo M+S (mud and snow, czyli błoto i śnieg) nie ryzykujemy zbyt wiele, bowiem przy obecnej technologii produkcji, takie gumy dają nam pewność prawidłowego działania tak w zimie jak i w lecie. Więcej o wymianie opon dowiesz się na http://twojmechanik.com/services/wulkanizacja-wymiana-opon/
Czemu więc producenci opon nie zdecydują się na wytwarzanie jedynie całorocznych produktów? Odpowiedź jest banalnie prosta. Kiedy nie wiadomo o co chodzi, chodzi o pieniądze. Biorąc pod uwagę, że opona posiada zazwyczaj żywotność rzędu 5 lat, w tym czasie używając opon letnich i zimowych, jesteśmy zmuszeni kupić ich dwa komplety. Przy użytkowaniu opon wielosezonowych, jeden komplet w zupełności wystarczy. Rachunek jest więc prosty.