Zadaniem każdego przedsiębiorcy, który oczywiście chce, by jego firma na danym rynku prosperowała jak najlepiej, jest badać sytuację na nim. Często słyszymy, że na rynkach przeprowadza się badania, że mają one kluczowe znaczenie dla rozwoju mniejszych przedsiębiorstw, ale również tych większych, tych, których sytuacja na rynku jest już bardzo mocna, a także mają wpływ na rozwój całej branży, na przykład komputerowej, odzieżowej, czy też każdej innej. Jak jednak my, zwykli przeciętni odbiorcy takich słów, wyobrażamy sobie wspomniane badania rynku? Czy w ogóle je sobie wyobrażamy? A jeśli tak, to w jaki sposób? Czy myślimy, że odbywają się one przy udziale profesjonalistów, czy raczej wychodzimy z założenia, że takie badania przeprowadzić może każdy, bo nie ma w tym niczego trudnego i skomplikowanego? Czy badania rynku, naszym oczywiście zdaniem, powinny być wnikliwe czy raczej powinno się je przeprowadzać tylko pobieżne ze względu na to, że na rynku zmian jest mnóstwo i ich częstotliwość jest ogromna, zatem i tak nie można zadbać o każdy szczegół rozwoju? A jeśli jednak uważamy, że badanie te powinny być wnikliwe, to do jakiego stopnia? Co należy dokładnie badać, na czym skupić swoją uwagę, na czym się skoncentrować, żeby po analizach badań można było powiedzieć, że badania zostały wykonane tak wnikliwie, jak tylko było to możliwe?
Szereg pytań
Jak widzimy, badanie sytuacji na rynku może budzić wiele pytań. Te zadane powyżej i tak nie są wszystkim, jakie można byłoby zadać w temacie badań rynkowych, ale są one jednak tymi najważniejszymi, tymi, na które odpowiedzi trzeba znać interesując się lub zajmując się prowadzeniem badań rynkowych. Badanie sytuacji na rynku powinno być oczywiście przeprowadzone przy udziale specjalistów – muszą to być osoby, które znają się na rzeczy, wiedzą, jakimi sposobami badać opinię konsumentów, bo przecież takich sposobów jest mnóstwo. Z całą pewnością nie każdy może takie badania na rynku przeprowadzić, zatem jeden problem mamy już „z głowy”. Co z wnikliwością badań? Oczywiście najlepiej jest, gdy wyniki i analizy są jak najbardziej szczegółowe, bo wówczas można na rynku wprowadzić o wiele więcej zmian adekwatnych do opinii i sugestii konsumentów. Niemniej jednak, badanie sytuacji na rynku nie zawsze może być wnikliwe na tyle, na ile chcieliby tego przedsiębiorcy i pracownicy agencji badawczych. Dlaczego?
Wnikliwe na tyle, na ile to możliwe
Konsumenci, wbrew pozorom, niechętnie wyjawiają swoją opinię na temat poszczególnych branż czy na temat prosperowania poszczególnych rynków. To więc jedna przeszkoda na drodze do skrupulatnych analiz. Kolejną przeszkodą jest sposób, w jaki bada się ich opinię. Jeśli do tego celu wykorzystuje się na przykład badania cati, to mogą one tym bardziej niewiele dać, ponieważ badania cati to ankiety telefoniczne, a przecież doskonale wszyscy wiemy, co zazwyczaj robimy, gdy ankieter dzwoni do nas i pyta, czy może zadać nam kilka pytań…