Katalogi firm to adresy stron internetowych, które są ręcznie moderowane przez internautów. Największym katalogiem jest DMOZ (Directory Mozilla), który powstał w 1998 roku. Jest otwartym katalogiem utrzymywanym na serwerach koncernu Time Warner. DMOZ posiada ponad 5 milionów stron i pracuje nad nim ponad 90 tysięcy redaktorów-ochotników (jest stworzony przez internautów z całego świata). Katalog aktualizowany jest przez mechanizmy np. robozilla.
Do największych polskich katalogów należą m. in. katalog onet.pl, wirtualna polska, interia.pl, hoga. Pierwszy polski katalog powstał w 1992 roku i były to „Polskie Zasoby Sieciowe”, które funkcjonowały do 1997 roku. Lista katalogów stron obejmuje różne rodzaje katalogów. Są to m. in. katalogi globalne, katalogi regionalne, katalogi tematyczne i wielotematyczne. Wyróżnia się katalogi firm moderowane i niemoderowane. W katalogach moderowanych znajdują się wartościowe strony. Strony umieszczone są wg określonej tematyki. Moderowane katalogi są płatne, przykładem wartościowego katalogu jest np. wp.pl, onet.pl, interia.pl. W katalogu niemoderowanym znajdują się wszystkie strony dodane przez użytkowników. Strony dodawane są zgodnie z regulaminem. Pewna część katalogów są to tzw. katalogi tematyczne, gdzie umieszczane są strony związane z wąską dziedziną. Dostępne są katalogi darmowe i płatne. Katalogi firm często stanowią darmową reklamę w Internecie. Dodanie strony do kilku katalogów pozwala na pozycjonowanie strony. Posiadający własną firmę mogą dodać stronę internetową do darmowego katalogu firm.
Dla początkującego pozycjonera popularną formą pozycjonowania jest odpowiedni katalog. Na katalogu można też zarabiać pobierając opłatę za każdy wpis. Bardzo ważną cechą katalogu jest jego przejrzystość. Jest to szczególnie ważne dla użytkowników.